Sunday, November 28, 2010

Advice for Muslim Women


Salam Ukhuwwah fillah....
semoga semua dalam rahmatNYA....

dari petikan....

Wanita Muslimah sebagai seorang da’ie yang menyeru menuju Allah SWT di barisan perempuan dengan kalimah bahasa yang baik, saling hormat jiran-tetangga, secara Islami. Dia juga melakukan apa yang ia katakan, dan berusaha untuk menyelamatkan diri dan saudaranya dari azab Allah Swt.

Sabda Nabi saw :
"Sesungguhnya bila Allah memberikan hidayah kepada satu orang lantaran anda, itu lebih baik bagi anda daripada harta yang termahal." (HSR. Bukhari dan Muslim).

Wanita Muslimah senantiasa menjaga hatinya dari perkara syubhat (yang samar) dan syahwat serta menjaga matanya dari perkara yang haram. Menjaga telinganya dari perkataan buruk dan dosa. Menjaga anggota tubuh seluruhnya dari penyimpangan. Dan mengetahui bahwa yang demikian ini adalah taqwa.

Sabda Rasulullah (yang bermaksud):
"Malulah kalian kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Barangsiapa yang malu kepada Allah dengan sebenar-benarnya niscaya dia akan menjaga kepala dan apa yang ada di dalamnya dan (menjaga) perut dan apa yang dimuatnya. Dan barangsiapa yang mengingat kematian dan kebinasaan, dia akan meninggalkan perhiasan kehidupan dunia."
(HR. Ahmad, Tirmidzi, Hakim).

" Wanita Muslimah memelihara waktunya agar tidak terbuang sia-sia, menjaga siang hari atau malamnya agar tidak bersia-sia. Dia menjauhkan diri dari ghibah (menggunjing), namimah (mengadu domba), ataupun mencaci, dan hal-hal yang tidak berguna lainnya.

Allah berfirman (yang bermaksud):
"Dan jauhilah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan senda gurau dan mereka telah terpedaya dengan kehidupan dunia. (Al-An’am:70) Sodaqallahul'azim

Allah Ta’ala berfirman tentang kaum yang mensia-siakan umurnya, bahawa mereka akan berkata:

"Betapa ruginya kami karena apa-apa yang telah kami lalaikan di dalamnya (dunia)"
(Al-An’am: 31)Sodaqallahul'azim

"Ya Allah, berikan petunjuk kepada pemuda-pemudi Islam menuju apa yang Engkau cintai dan redhai, dan penuhilah hati mereka dengan iman. Mudah-mudahan shalawat dan salam tercurahkan kepada nabi kita Muhammad saw.

Credit to : seraiwangi

"Jaga Diri, Hiasi Peribadi,
Moga Allah Senantiasa di Hati!"

1 comments:

zuriamohd said...

wah2.thanks. baca entry awak tergelak guling-guling.hehe. meggi goreng dan saya memang sepadan

Post a Comment